Szempilla szett fotózása mobillal vagy fényképezőgéppel

Szempilla szett fotózása mobillal vagy fényképezőgéppelSokan a mai szempillaépítő világban azt gondolják, hogy egy szempilla szett fotózása mobillal vagy fényképezőgéppel pontosan ugyan az. Ez sajnos nem így van. A fényképezés így 2020 első negyedévére sem jelent mást, mint amit eddig is jelentett: fényképezni csak fényképezőgéppel lehet jól! A mobiltelefon igaz alkalmas arra, hogy kompromisszumokkal fotót készítsünk, de nagyon sok olyan tényező lapul a háttérben amivel egy átlag felhasználó nem számol. Sok trükk bújik meg a kijelző mögött, ami azért félre – félre vezeti a “fotóst”, vagy mobiltelefon tulajdonost és amikkel nem árt tisztában lenni.

Simon Tibor vagyok esküvő és divatfotós, de mindezek mellett rengeteg termék és makró fotót készítek különböző projectekhez, és természetesen a Lash Style Academy fotóit is én készítem.

Azt azért leszögezném rögtön az elején, hogy semmit nem fotózok mobillal, csak ha már végképp nincs más megoldás szemléletet követem és ez úgy gondolom így is marad. 🙂 – Mindezek ellenére megpróbálok nektek egy 100%-ig objektív tényekre alapuló kis szösszenetet összeállítani itt, hogy mindenre fény derüljön amennyire csak lehet.

Szempilla szett fotózása mobillal vagy fényképezőgéppel

Induljunk ki abból, hogy csodák nincsenek, ha lennének minden profi fotós mobiltelefonokkal rohangálna esküvőkön és egyéb fotózásokon ugye. 🙂 Egy mobil méreteiből és képességeiből adódóan sem fogja mostanában felváltani a fényképezőgépet, és annak minőségét. Igen itt most egy szubjektív véleménnyel bíró “mobiltelefon fotós” egyből azt mondaná, hogy igen ám, de a Samsung már kihozta a 108 megapixeles mobilját ami jelenleg a legjobb, legnagyobb leg leg leg. Nézzük akkor azt, hogy ez miért is parasztvakítás és miért nem tudjuk egy lapon említeni a 108 megapixeles Samsung csodát egy sima mezei Zoli bácsi polcán pihenő 10 éves 12 megapixeles fényképezőgéppel.

Posztom kifejezetten arra a tényre kíván rávilágítani, hogy a fenti összehasonlítások nem ugyanazokon az alapokon nyugszanak. Egy mobiltelefonba szerelt kamera nem azonos egy professzionális de még egy belépő szintű fényképezőgéppel sem. Más szenzor, más lehetőségek, más méretek, a teljes képalkotási folyamat is teljesen eltérő, röviden minden más. Egy mobiltelefonba szerelt kamera kb 1-2cm amíg egy komolyabb fényképezőgép 20-40-60 cm is lehet és mellé mondjuk 4-5 kiló! Ez nem azért van így, mert a mobilgyártók annyira profik a fényképezőgép gyártókkal szemben, hanem azért mert rengeteg kompromisszum árán lehet csak ekkora méretekben megalkotni egy fotózásra alkalmas egységet.

Természetesen nem zárja ki azt, hogy a mobiltelefonnal készített fotó a mobiltelefonon valóban káprázatosan jól mutat, hiszen ez az egész így lett kitalálva, a mobilos kijelzők sok esetben nem színhelyesek, és nem is adják vissza a valódi kép tulajdonságait, szinte minden esetben túlszaturáltak ami azt jelenti, hogy a színek túl vannak tolva a valósághoz képest a fotók pedig alapvetően a nagy-látószögű lencsék miatt torzak. Egy mobiltelefon erősen eltorzítja a valóságot. Ez teljesen igaz az Instagram filterekre az utómunkázott fotókra és még sorolhatnám, de ebben a világban élünk ahol ezek mégis csodálatra ösztönzik a látogatókat, még akkor is, ha a valóságban teljesen máshogy néznek ki a dolgok.

Az alapvető baj a mai fogyasztói és felhasználói társadalommal, hogy szinte mindent mobilon néznek és intéznek az emberek, és pontosan ezeket az igényeket szolgálják ki a mobil gyártók. A valóság eltorzítása ma már szinte sehol sem számít, csak az, hogy hogy mutat a kijelzőn, hiszen abban a korban élünk ahol mindenki fotós, az Instagram filterek alkalmazásával naponta születnek az Influencerek és a közösségi önjelölt média sztárok.

Viszont térjünk vissza az eredeti témához. 🙂

Számoljunk

Ahhoz, hogy az alábbi számokat megértsük fontos egy fogalommal tisztában lennünk. Minden kijelzőnek van egy natív felbontása. Ha egy kijelző natív felbontása 2560×1440 akkor kizárólag ezen a felbontáson jeleníti meg a fotót amit nézel rajta. Hiába akarsz megnézni ugyanezen a kijelzőn egy 3840×2160-as felbontású fotót azt akkor is csak 2560×1440-ben látod, mert a kijelzőnek ez a felbontása. Itt történik egy összenyomás, azaz a mobil azt csinálja, hogy a nagyobb felbontást beszűkíti a natív kijelző méretére, ez által azt látod, hogy atom részlet gazdag, atom profi atom éles, atom atom minden, pedig nem az! Egy 800×600-as monitoron is meg tudsz jeleníteni egy 1024×768-as képet, de 800×600-ban fogod látni azaz kicsinyíteni fogja. A mobilok is pontosan ugyanezt teszik. És itt van a kutya elásva mi szerint, egy kép minőségét nem a megapixel száma határoz meg, hanem az, hogy mennyi képpontból áll. Minél több a képpontok száma annál jobb a fotó minősége, minél kevesebb annál rosszabb.

Ezt a képpont számot DPI azaz a dot / inch száma definiálja. Magyarra lefordítva úgy kell elképzelni, hogy nem mindegy, hogy egy fotó 72DPI felbontású, vagy 300 DPI. Minél több a DPI annál jobb a fotó minősége. Egy 2 megapixeles 1600×1200-as 300DPI felbontású fotó jobb minőség mint egy 14 megapixeles 4288×3216 ami csupán 72DPI. Szinte minden mobiltelefon (kevés kivétellel) .JPG file formátumban és 72DPI felbontásban készíti a fotókat. Ennek ellenére azért látjuk nagyon durva minőségűnek ugyanazon a mobil kijelzőn, mert a nagy megapixel felbontást besűríti egy sokkal kisebb kijelzőbe. A mobilokkal készített fotókkal akkor van gond, amikor egy nagyobb felbontású monitoron próbáljuk meg feldolgozni. Ebben az esetben már látszik az eget verő eltérés.

A fenti tények miatt gondolom kicsit furcsának azt, hogy a Samsung Galaxy S20 ultra 108 megapixeles fotóját egy 3200×1440-es kijelzőn nézzük amiről tudni kell, hogy csupán 8 megapixelnek felel meg! 🙂 – Itt úgy gondolom elég nagy a paraszt vakítása.

Tehát:

Egy mai 4K-s tv 3840×2160 pixel vagy 4096×2160 pixel felbontású, egy professzionális grafikai monitor amivel ma a fényképezőgépek által készített fotók készülnek általában 2560×1440 pixel, az Apple csúcs high-end 5K -s kijelzője 5120×2880 pixel ami kb 16 megapixel.

Nézzük ugyanezeket megapixelbe számolva:

  • 4288×3216 pixel = 14 megapixel
  • 4000×3000 pixel = 12 megapixel
  • 3648×2736 pixel = 10 megapixel
  • 3264×2448 pixel = 8 megapixel
  • 2592×1944 pixel = 5 megapixel
  • 1600×1200 pixel = 2 megapixel

Mai csúcs mobilok kijelzője:

  • 2688×1242 pixel ami valahol 5-6 megapixel között van – Iphone 11 pro max
  • 3200×1440 pixel ami 8 megapixelnek felel meg – Samsung Galaxy S20 ultra

Profi fényképezőgépek objektívek nélkül, csak a vázak árai és paraméterei:

  • Canon 1Dx Mark III – 20 megapixel – A fényképezőgép ára 2.600.000 Ft.
  • Sony A7 III – 24 megapixel – Ára 700.000 Ft.
  • Sony A9 II – 28 megapixel – Ára 1.850.000 Ft.
  • Sony A7 RIV – 61.2 megapixel – Ára 1.365.000 Ft.
  • Sony A7 II – 24.4 megapixel – Ára 350.000 Ft.

Mik is ezek a számok?

Egy fotó szélesség és magasság méretekből tevődik össze, pl egy 12 megapixeles fotó 4000×3000 pixel méretben 4000 pixel széles és 3000 pixel magas normál azaz fektetett fotózás mellett, állított fotózás esetén ezek a számok felcserélődnek. Ez cm-re átszámolva 36.3 x 23.7 cm. Egy A4-es papír mérete: 29.7 x 21 cm. Ezekkel a számokkal könnyen kiszámolhatjuk, hogy valójában egy 12 megapixeles kamerával natív A4-es papír méretet tudunk fotózni, ami nem igazán mondható kicsinek, még akkor sem, ha előhívjuk és kirakjuk a falra, vagy füzetet csinálunk belőle. Egy erősen átlag feletti felhasználásra is elegendő a 12 megapixel méret.

A tények

Joggal merül fel a kérdés, hogy pl egy 108 megapixeles Samsung Galaxy S20 ultra fényképezőgépe mekkora képet is készít valójában: nagyot!

Ez a konkrétan értelmetlen szám, nem gondolom, hogy egy átlag felhasználónak bármilyen formában is szüksége lehet ekkora méretre főleg, ha 72DPI-ben fotóz.

Most akkor nekem jobb a fényképezőgép?

Nem! Neked az a jobb amelyiket jobbnak érzed. A fenti tények csupán a tisztánlátást segítik elő. Ennek elsődleges oka, hogy ma szinte mindenki azt hiszi, hogy egy végtelen nagy megapixel számú mobillal lefotóz valamit akkor az valóban profi. Nem az.

Mindkét fotózási lehetőségnek megvan az előnye is és a hátránya is. Ha valaki a valódi minőségre törekszik válassza a fényképezőgépes megoldást, ellenben ha a gyorsaság a hatékonyság és az azonnali posztolási lehetőség a fontos, akkor a mobiltelefonos megoldás a jobb.

A fent leírtak ellenére is azt gondolom, hogy egy mobiltelefonnal mégis sokkal több az előnye mint a hátránya azok számára, akik nem rendelkeznek a fotózás elméleti tudásával, technikai tapasztalataival.

Szempilla szett fotózása mobillal vagy fényképezőgéppel összegzés

Mobiltelefon előnye:

  • Kicsi
  • Mindig nálad van
  • Van beépített vakuja
  • Bármikor tudsz vele fotót készíteni
  • Azonnali filterezési lehetőség
  • Azonnali közösségi média megosztás (Instagram, Facebook, Twitter, stb.)
  • Telefonálni is tudsz vele 🙂

Mobiltelefon hátránya:

  • Csak csúcs kategóriás mobil jöhet szóba, melyek ára akár 3-400.000 Ft is lehet, ez már vetekszik egy belépő szintű fényképezőgéppel objektívvel együtt.
  • A mobillal készített fotó 72DPI
  • Nem tükrözi a valóságot, különböző kijelzőkön eltérő minőségű fotót eredményez
  • A mobillal készített fotó komolyabb feldolgozásra alkalmatlan
  • Kizárólag .JPG formátum ami már alapból tömörített
  • Nem tud RAW azaz tömörítetlen formátumú fotót készíteni
  • A fotók mérete elég nagy így rengeteg tárhely szükséges a mobiltelefonban

Fényképezőgép előnye:

  • Nagyon jó minőségű fotót tudsz készíteni 300DPI vagy nagyobb
  • A fotók nyomtatott formában is nagyon nagy felbontásúak, így nyomtatásra is alkalmasak
  • Mivel nyers formátumban dolgozunk így a feldolgozási lehetőségek jelentősen jobbak

Fényképezőgép hátránya:

  • Jelentősen drágább, a költségek akár 2x-5x vagy 10x akkorák is lehetnek mint mobiltelefon esetén.
  • Profi szakértelmet igényel
  • Nagy méret
  • Körülményes munkavégzés
  • A fotók utómunkát igényelnek számítógépen
  • A nyers formátumú fotók nem tölthetőek azonnal a közösségi oldalakra
  • Több tényező szükséges egy jó fotó elkészítéséhez, pl.: külső vaku, vagy fényforrás

Mindenki vonja le a következtetéseket

Egy mobil fotózás jelenleg sokkal több előnnyel jár mint hátránnyal, roppant egyszerű és gyors, nem kell hozzá szinte semmi, persze mindez a minőség rovására. A fogyasztói társadalom a mobilos fotókra az Instagramra a Facebookra van beállva ahova nem feltétel a fényképezővel készített profi fotó. A hátrányai igazából elhanyagolhatóak, és sokan ezt észre sem veszik, hiszen egy mobillal készített fotót jó esetben 10 emberből 8 biztosan mobilon is fog megnézni.

Azoknak akik viszont a valódi minőségre a címlap fotókra és a részletekig tű éles és kontrasztos látványra vágynak alap a fényképezőgép a profi stúdió és a szakmai profi hozzáértés.