Az ingyenesség és a karma a szempilla építés világában

Az ingyenesség és a karma a szempilla építés világában. Hajnalka Simon LendvaiAz ingyenesség és a karma a szempilla építés világában

Előzmények

Posztom megírásának előzményei, hogy folyamatosan figyelem a krízishelyzet alatt is, hogy mi történik a szakmában világ szinten. Rengeteg országban megfordultam már, és tartom a kapcsolatot az ottani kollégákkal, igaz ez Colombiára, Los Angelesre, Vietnámra, Spanyolországra, Romániára, Oroszországra, Kanadára és még sorolhatnám. Ez első sorban azért fontos, mert így valóban rálátásom van arra, hogy ezekben az országokban élő kollégák, hogy reagálnak a vírushelyzetre, hogy élik a mindennapjaikat és milyen döntéseket hoznak szakmán belül. Nem hoznak olyanokat mint amilyeneket Magyarországon és olyan országokban ahol a kollégák szintén Magyarok, nem adnak ingyen oktatásokat és szinte semmit, mert miért is tennék?

Most kicsit elrugaszkodok a szempillaépítés szakmai részeitől és próbálok rávilágítani egy olyan tényezőre, ami mellett sok mindenki elsiklik, vagy csak egyszerűen nem akar róla tudomást venni

Ez nem más mint az ok és okozat törvénye, más néven a karma

Tudom talán sokatoknak furcsa az, hogy a karmáról írok, de higgyétek el, nagyon sok furcsa dolog van ezen a világon. 🙂

Van az a tévhit, hogy amit nem látunk, amit nem tudunk megérinteni az nem létezik. Kérdezem én, mi ilyenkor a helyzet a levegővel vagy a gravitációval? Ha ledobunk egy  szempilla építő csipeszt a földre, az akár hisszük akár nem le fog esni. A gravitáció egy tipikus példája a karma létezésének, hiszen ok és okozati tényezők játszanak közre, az ok, hogy ledobjuk a csipeszt az okozat azaz a következmény pedig, hogy az leesik a földre. A karma egy törvényszerűség, ami egyszerűen bekövetkezik, ha akarod ha nem. A karma felett nincs semmilyen hatalmad, nem tudod megváltoztatni, vagy megállítani az okozat bekövetkeztét. A kamra mellett számtalan láthatatlan és megfoghatatlan dolog van körülöttünk amik annak ellenére is léteznek, ha nem hiszünk bennük, vagy csak szimplán nem akarunk tudomást venni a létezésükről.

Mi is a karma?

A karma nem más mint az ok és okozat egysége. Amit ma teszel hatással lesz a jövődre az évedre a holnapodra a napodra vagy a következő másodpercedre. Bárminek ami történik körülöttünk van egy oka és annak van egy okozata ami maga a következmény. Bármit teszünk okkal tesszük és amit teszünk annak következménye is lesz (olyan nincs, hogy valaminek nincs következménye), kihat a körülöttünk lévő dolgokra és az egész életünket körbefonja, befolyásolja.

Naponta számtalan karmikus tényező lengi be a perceinket, óráinkat egészen az apró dolgoktól kezdve a bonyolultabb hosszú távú cselekményekig. Felfoghatjuk úgy is, hogy a karmikus hatások a jövőnket építik, vagy éppen rombolják azt.

Egy rövid példa

A reggeli kávémba elfelejtettem cukrot tenni, majd keserű lett de ezt már csak akkor vettem észre amikor kivittem a teraszra és belekortyoltam, ez miatt vissza kellett mennem cukorért, lemaradtam a napfelkelte legszebb pillanatairól. Ezt követően ezen bosszankodtam. VAGY! A reggeli kávémba tettem 1 cukrot, majd kiültem a teraszra és gyönyörködtem a napfelkeltében miközben megittam a kávémat mélyen elgondolkoztam. Őrületes dolgok jutottak eszembe amikből párat meg is szeretnék valósítani. Az egész napomat bearanyozta a reggeli napfelkelte nyugodt pillanata.

Okolni könnyebb mint felismerni saját hibáinkat

A következményeket azaz az okozatokat általában elnevezzük jónak vagy rossznak, annak függvényében, hogy a kapott eredmény, a válasz tetszik-e nekünk vagy sem. Számtalan dolog van amit csak akkor akarunk észrevenni vagy szándékosan csak akkor vesszük észre, ha az számunkra pozitív hatással bír. Hiszen, ha jól sikerülnek a szempilla szettjeink akkor ügyesek voltunk, jól megtanultuk a szakmát, ha nem sikerült jól, akkor biztos a ragasztó az oka, biztos a csipesz, biztos a levegő páratartalma. Ha a vállalkozásunk sikeres, akkor jól csináltuk a dolgokat korábban, ha nem akkor biztosan a körülmények rosszak, és nem sok mindent lehet tenni. Pedig lehet és lehetett volna korábban is. Ha figyelembe vesszük a karmát fel tudunk készülni az eljövendőre.

Mindez nem a túlvilág, és nem is varázslás

A karma nem egy túlvilági fogalom, vagy tényező, nem szabad belekeverni semmit ami misztikus vagy varázslatos. A karma egy egyszerű szó, jelentése nem más mint az ok és okozat, hogy a döntéseinknek következményeik vannak. Nincsen se jó, se pedig rossz karma. Sajnos, sokan saját szubjektív élményeik alapján önmaguk kezdik értelmezni saját szintén szubjektív tapasztalataik szerint formálják többféleképpen, ahelyett, hogy objektíven végiggondolnák mit is jelent valójában.

Ha valaki kizárólag ebay-ről rendeli a legolcsóbb ragasztókat és azzal dolgozik ne csodálkozzon, ha egész nap a gőzében ülve, hosszú távon különféle allergiás reakciókat vált ki nála. Majd lassan eljut odáig, hogy akár dolgozni sem lesz képes, mert ezek az ismeretlen alapanyagokból készült olcsó ragasztók hosszú távon nagyon veszélyesek az egészségre, persze rengeteg pénzt lehet vele spórolni, csak kérdés, hogy megéri e az egészségünket kockára tenni. Az ügyfél nem feltétlenül fog érezni nagy különbséget a tartósságot leszámítva. Ezek a gőzök viszont rettentően káros anyagokat is tartalmazhatnak, amik hosszú távon komoly betegségek kialakulásához is vezethetnek.

Mindezzel szemben, az a szempilla építő aki kizárólag betesztelt professzionális anyagokkal dolgozik elkerülheti az allergiás reakciókat. – Mindegyik egy ok és okozat páros, egy döntés aminek van következménye. Csodák persze nincsenek, az ebay-en fellelhető olcsó termékekkel szemben a “drágább” tesztelt termékek árai pontosan azért kerülnek többe, mert azok tesztelve vannak, magas minőségű beazonosítható és ismert alapanyagokból készülnek. Akár hisszük akár nem ez is egy karmikus folyamat hiszen: olcsó teszteletlen termék áll szemben drágább de tesztelt termékkel. Ahhoz, hogy minőséget tudjanak letenni a gyártók az asztalra, sokkal több tényezőre, összetevőre és munka folyamatra van szükség, mint egy olcsó termék esetében. Az ok a professzionális szempillaépítő terméket előállítása, az okozat pedig az ár, és a fogyasztói réteg. Az ok tehát minden esetben meghatározza az okozatot, csak az okozat nem minden esetben ismerhető fel azonnal, arra inkább csak számítani lehet. Nevezhetjük várható okozatoknak. Persze vannak azonnal felismerhető okozatok is, ezt hívják azonnali vagy instant karmának, ami nevéből adódóan, azonnal bekövetkezik, ha pl.: ledobod a csipeszedet az le fog esni és, ha beleszúrsz az ujjadba egy tű hegyével az azonnal fájni fog és rosszabb esetben vérzik is. Van hogy egy cselekedetünk egyszerre akár több okozatot azaz következményt is szülhet. Pl.: grillezés közben beleharapsz a forró ételbe ami megégeti a nyelvedet és a szádat is, majd odakapsz a meglepődéstől kiborítod az asztalon lévő pohár vizet aminek következtében vizes lesz a terítő és jó esetben a nadrágod is.

Térjünk rá viszont az igazi mondandómra, azaz az ingyenességre és a karma kapcsolatára

Teljesen megértem, ha egy krízis helyzetben mindenki próbálkozik valamivel, igazodni próbál a körülményekhez. Jómagam is ezt csinálom ebben nincsen semmi érdekes. Ezek a próbálkozások is karmikus folyamatok, hiszen a ma meghozott döntéseink, cselekedeteink a jövőnkre hatással lesznek, így nem mindegy, hogy azokat hogyan és milyen irányban, milyen minőségben építjük fel..

Amit viszont nem értek meg, hogy néhány emberben miért alakult ki az a nézőpont, hogy ez idáig jó bevételi forrást jelentő szolgáltatást ingyenessé tettek. Ha a karmát veszem alapul akkor könnyen végiggondolhatjuk, hogy ezeknek az ingyenes szolgáltatásoknak milyen következményei lesznek a jövőre nézve. Azoktól a szakemberektől akik ingyenes szolgáltatásokat kínálnak, a jövőben is azt várják majd el a fogyasztók, hogy ingyen adják azokat. Kialakítanak egy piaci szereplőt ami maga az ingyenes szolgáltatás. “De hát a Júliának ingyen volt ez még…. Ingen de akkor válság volt, vírus volt, fertőzés volt, otthon voltunk nem tudtunk dolgozni” – és hasonló szituációk alakulnak majd ki, amikre olyan magyarázatokkal tudnak csak szolgálni amik valójában semmit sem magyaráznak meg. Egy ingyenes szolgáltatás iránt azért nagyobb a kereslet mert ingyenes, de ha hosszú távon nem alapozza meg vállalkozásunk sikereit, akkor jobban jártunk volna, ha semmit sem csinálunk.

Nem gondolnám, hogy azok akik ingyen adnak oda most prémium szolgáltatásokat, azért csinálják, mert kedvüket lelik benne, így pedig igazzá válik az a mondás amit mindig is követtem: “inkább nem csinálok semmit, minthogy olyat csináljak amihez nincs kedvem”

Ha elindítasz egy folyamatot akkor annak már nem fogsz tudni gátat szabni. Az eldobott kő lehet a példája mindennek. Amíg a kő a kezedben van dönthetsz máshogy, dönthetsz úgy, hogy el sem dobod. Amikor viszont már eldobtad és a levegőben van a folyamat nem megállítható és a következmények be fognak következni, amikor pedig leesik és kitör egy ablakot akkor a következmények bekövetkeztek és további következményeket is szülnek, pl.: az ablak tulajdonosa mérges lesz, és követelni fogja, hogy fizessük ki az okozott kárt. Mindemellett örökre emlékezni fog, hogy bedobtuk az ablakát.

Az ingyenesen kikerült szolgáltatás ugyan felkeltheti mások figyelmét, de közvetlenül nem lesz belőle bevételed, viszont a köztudatban már ott van, és ha minden visszakerül a régi kerékvágásba a szolgáltatásodat ugyanúgy ingyen akarják majd tőled, vagy legalábbis töredékéért mint amennyit az valójában ér, vagy amennyiért korábban kínáltad. Ez egy leépülési folyamat, hiszen tudjuk, hogy díjakat emelni később sokkal nehezebb, mint egy szolgáltatásnak megkérni a rendes árát.

Amiket a válsághelyzet alatt teszünk azokkal mind mind ilyen kis apró folyamatokat indítunk el, ezek pedig hatással lesznek a jövőnkre nézve. Lehetnek pozitív és negatív hatások. Érdemes átgondolni akár többször döntéseinket, és számításba venni annak nem csak rövid de hosszú távú következményeit is. A még el nem indított folyamatoknak gátat szabhatunk még mielőtt létre jöttek volna, de a már elindítottakra nincs többé hatásunk.

Sajnos hosszú távon ezekkel az ingyenesen adott szolgáltatásokkal ellehetetlenítjük saját magunkat is és hatással vagyunk a környezetünkre, a versenytársainkra és a konkurenciáinkra. Ami nem feltétlenül jó. Gondoljunk végig, kicsit mélyrehatóbban. Két szempilla építő workshopokat tart, az egyik ingyen adja a szolgáltatásait a másik normál áron. Igaz, hogy az ingyen adott szolgáltatást kínáló szakembernek hamar betelik a naptára és tudja tartani online a különféle workshopokat, DE ezzel együtt el is fogy a kapacitása. Az a kapacitás, amit ha online marketingre használ el, vagy referencia anyagok gyártására sokkal többet ér hosszú távon mint egy ingyen adott workshop. Mindezzel szemben a másik szakember aki normál áron dolgozik a krízis helyzet alatt, továbbra is fog tudni dolgozni, lehet nem annyit mint korábban, de akkor is lesznek tanulói.

Ha ezt kiszámoljuk és egymás mellé teszünk egy táblázatot, azonnal látni fogjuk, hogy az egy hónapra eső bevétel az egyiknél pontosan nulla a másiknál pedig lehet nem annyi mint amennyi korábban volt, de azért lesz bevétele.

Aztán amikor minden visszaáll a rendes kerékvágásba az ingyenes workshopok megszűnnek. Pénzért pedig nem biztos, hogy akkora kereslet lesz ugyanarra amiket már korábban ingyen adott valaki. Itt jön be az, hogy egy márka építése, egy referencia anyag vagy portfólió frissítése sokkal sokkal eredményesebb hosszú távon mint egy ingyen adott de válság után felárazott workshop vagy szolgáltatás. Természetesen aki rendes vagy picit csökkentett árakon dolgozott annyit fog érezni az egészből, hogy idáig hullámzott a piaca, most pedig kezd minden visszaállni, vagy még erősebb lesz.

Sok esetben vannak üzleti kapcsolatokra épülő vállalkozások. Egy beszállító és egy viszonteladó kapcsolata pont ilyen. Ha a beszállító elkezdi emelni az árait krízis helyzet alatt, akkor a viszonteladó is kénytelen emelni. Erre tipikus példa most a maszkok esete. Van olyan termék amit többszöröséért kapunk jelenleg, mint amennyiért korábban adtuk. Ezekkel az ok és okozati tényezőkkel nem tudunk versenyezni és szembeszállni. Ez is egy fajta karma.

Van olyan termék aminek a beszerzése egyszerűen nem lehetséges, így a Lash Style Academy Shopokban nem elérhetőek. Nincs, nem tudjuk adni.

A karma arra is megtanít, hogy miként tudod létrehozni saját sorsodat, saját karmádat.

Ha nem értjük meg, azokat a dolgokat amik velünk történnek könnyedén azt mondhatjuk rájuk, hogy ez volt a sorsom, pedig mindennek volt oka és volt előzménye. Nem volt előre megírva a sorsod, csupán az okok ezeket az okozatokat szülték. Ha felismertük ezeket az ok és okozati tényezőket és megértjük a működésüket, akkor a karmából tudunk magunknak egy jövőt is építeni, amin könnyen járhatunk és kiszámítható.

Még egy, ígérem utolsó példa: tegyük fel öt éve hozzám fordult egy ügyfél, hogy segítsek neki elindítani vállalkozását, de én nem segítettem, sőt nem is viselkedtem vele úgy ahogy azt megérdemelte volna. Majd közben egy hatalmas vállalkozást épített az évek alatt, és most, hogy kialakult a helyzet egyedül tőle tudnék jó áron beszerezni pl maszkokat. Azért itt elég egyértelmű a helyzet, hogy ha hozzá fordulnék segítségért, akkor mi lenne az eredmény. Ha ugyanezzel az ügyféllel annó megértő voltam, segítőkész, és mindenben támogattam amiben csak tudtam, akkor ez a helyzet teljesen más képet fest. Mindkettő egy ok és okozaton alapuló karmikus következmény, a különbség csupán annyi, hogy az egyikben rossz a másikban pedig jó hatása volt a saját karmámnak. Azon ma már nem tudunk változtatni, ha cégünkben nincs annyi tartalék, hogy a válsághelyzetet átvészeljük, de azon igen, hogy akár azonnali vagy hosszú távú pozitív karmákat hozzunk létre.

Mindenki naponta termeli az ilyen karmákat, ok és okozat összefüggéseket, a karmikus elemek folyamatosan születnek. Sajnos a következő napokra, hetekre vagy akár hónapokra, már nem biztos, hogy gátat tudunk vetni, vagy ki tudjuk javítani tetteink következményeit, de a jövőben sokkal átgondoltabban tudjuk majd meghozni döntéseinket, az ok és okozat törvényének figyelembe vételével.

Az igazságérzet illúziója

Tudom ma sokan azt hiszik, hogy egy ingyen adott amúgy magas minőségű és drága szolgáltatás, legyen az oktatás, vagy bármi egyéb, megoldást kínál számotokra, pedig nem. Lehet, hogy most azt érzitek, ha majd helyre áll a világ rendje akkor ezeket az ingyenesen adott dolgokat felvállják a fizetősek, pedig nem. A világ sosem lesz olyan mint előtte volt, bárki gondolja az ellenkezőjét és bármilyen magyarázattal szolgál, nem lesz olyan. Meg kell tanulnunk alkalmazkodni egy olyan jövőhöz ami jelenleg senki előtt nem ismert. Az ingyen adott szolgáltatásokkal csupán egy folyamatot indítotok el ami degradálja és más minőségi síkra helyezi a szempillaépítés különböző ágazatait. Láttam, tudom, hogy hogy mennek a szakmán belül a dolgok a világban. Számtalan országban megfordultam, és tartom a kapcsolatot az ott élő kollégákkal. Sehol nem adnak ingyen szempilla oktatásokat, és ez sehol sem működik így, csak Magyarországon, és azokban az országokban ahol a kollégák Magyarok!

Konklúzió

Talán nem a következő hónapok lesznek a szempilla építésben a legjobb hónapok, sem szakmailag, sem pedig anyagilag, viszont nagyon befolyásolják majd a jövőnket. Ha figyelembe vesszük a karmát, és tudatosan elkezdjük pozitívan kiépíteni saját utunkat, számolva a következményekkel akkor sokkal magasabb szintekre juthatunk el, mintha ontanánk magunkból az ingyenes szolgáltatásokat, csak azért mert azt látjuk, hogy mások ezt teszik.

Nagyon sok múlik majd azon, hogy képesek leszünk e máshogy gondolkodni mindezek után vagy csak várjuk a jó szerencsénket. Más az az ember aki tud váltani ha kell, aki tud rugalmas lenni ha kell, aki alázatos ha kell és aki tud lejjebb hajolni ha kell. Csak rajtad áll, hogy mit hozol ki saját jövődből.

Kis folytatás: Ingyenesség és a túlélés délibábja >>

Tisztelettel
Hajnalka Simon-Lendvai